De feestdagen zijn er weer met hun lichtjes, kadootjes, lekker eten en gezellig samen zijn. Heel fijn allemaal maar dat brengt soms ook de nodige stress met zich mee, drukte in de winkels, feestje en menu’s plannen, veel sociale activiteiten op korte tijd…

Als introvert en HSP zijn de feestdagen niet altijd makkelijk voor mij en ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die soms een beetje overprikkeld en moe van een feestje terug thuis komt, bij deze dus mijn tips om overprikkeling tijdens de feestdagen te beperken.

Een goede voorbereiding is het halve werk enzo

First things first, er zijn een paar dingen die je kan doen voor en tijdens het feestgedruis om ervoor te zorgen dat je minder snel overprikkeld raakt. Zelfzorg is altijd een belangrijke en zeker tijdens de feestdagen is het een goed idee om structureel tijd voor jezelf in te bouwen!

Opladen

Neem tijd om op te laden en energie op te doen de dag(en) voor je naar een feest moet. Zorg ervoor dat je wat extra tijd voor jezelf kan nemen, misschien heb je tijd voor een yogales, een meditatie sessie of een wandeling in het bos? Je wil ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk ontspannen en gegrond bent zodat je reserve hebt.

Wat geeft jou energie? Welke dingen/activiteiten zorgen ervoor dat je straks met een vol energiereservoir aan de dag kan beginnen? Neem hier bewust tijd voor.

Ontprikkelen

Opladen is één ding, tegelijk wil je er ook voor zorgen dat je niet al met een hoop prikkels in je systeem ergens naartoe moet.

Hoe doe je dat?

  • Vermijd drukte en last minute kerstshoppen

Zorg ervoor dat je niet op de dag zelf nog moet gaan shoppen, zoveel mensen samen en al de stress kunnen ervoor zorgen dat je al overprikkeld bent nog voor je familie/vrienden aankomen

  • Slaap is altijd goed

Doe een dutje als je daar de tijd voor hebt, moe zijn kan je systeem ook onder druk zetten

  • Hangry

Het zelfde geldt ook voor honger hebben. Zorg alsjeblieft dat je een snack eet voor je grote event (dus nee, niet extra weinig eten zodat je meer kroketten kan eten die dag). Ik weet niet hoe dat voor jullie zit maar soms kan ik alleen al overprikkeld raken door het feit dat ik honger heb, hangry is niet bepaald een feeststemming he mensen

  • Wees voorbereid

Neem oorstopjes mee voor het geva dat, zorg ervoor dat je kledij of ondergoed geen prikkende randjes heeft en dat je accesoires niet te zwaar zijn. Comfy is waar je naar op zoek bent!

  • Meer water!

Zorg ervoor dat je gehydrateerd bent, stress werkt hydraterend dus probeer dit voor te zijn


The day after

Natuurlijk kan je je best doen en alles goed voorbereiden en toch merken dat het je op een bepaald moment iets teveel wordt. Wees lief voor jezelf, dat kan gebeuren en vooral, gun jezelf de tijd om te recupereren.

Ontprikkeldag

Het ligt er natuurlijk aan hoe vermoeiend/overprikkeld/lang je social event geweest is, misschien heb je wel minder tijd nodig om te bekomen van een dag bij je familie dan na 2u receptie op het werk, of andersom. Zorg er sowieso wel voor dat je de optie hebt om wat tijd voor jezelf te nemen om terug op te laden.

Hieronder nog een paar dingen waarvan ik gemerkt hebt dat ze helpen om je terug inde plooi te krijgen:

  • zo voor de hand liggend maar zo nodig: slaap
  • stress rooft bepaalde vitaminen en mineralen van ons lijf, een eerste belangrijke is om goed te drinken als je merkt dat je overprikkeld (aan het raken) bent.
  • Magnesium: neem een bad met magnesium vlokken of gebruik een magnesium spray om jezelf extra te ondersteunen! Magnesium neem het beste op via de huid dus kies best voor een olie of spray, het ondersteund je zenuwstelsel
  • alone time en tijd om dingen van je af te schrijven
  • en tenslotte yoga! hieronder vind je mijn favoriete houdingen om te doen als ik overprikkeld ben

Yoga om te ontprikkelen

Child pose

Je eventjes volledig terugtrekken in je cocoon en diep ademen

Je kan deze houding met of zonder ondersteuning doen. Kom zitten op je knieën, laat je billen naar je hielen toe zakken en laat je bovenlijf op de mat rusten. Je kan altijd een bolster of kussen onder je borst in brengen om daarop te steunen. Andere plekken die soms wat extra steun kunnen gebruiken: een dekentje voor onder de knieën of een opgerold dekentje tussen je heupen en je billen voor extra steun.

Blijf hier 3 a 5 minuten en focus op je uit ademhaling.

Legs against the wall

Voetjes omhoog en ontprikkelen maar

Kom in de houding door je linkerheup tegen de muur te schuiven en je zo op je rug te rollen, terwijl je je benen tegen de muur aanbrengt. Je kan altijd een dekentje oprollen voor onder je onderrug als die wat extra steun kan gebruiken. Je kan hier 5 minuten of zelfs langer blijven.

Om uit de houding te komen ga je eerst je knieën naar je borst toe brengen en je zo op je zij laten rollen, neem hier eerst enkele ademhalingen voordat je jezelf terug overeind werkt.


Meer yoga?

Hier vind je nog een link naar een yogavideo als je graag wat langer op je mat staat!

Fijne feesten!


》word deel van onze tribe op Patreon!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.