Fun fact: ik ben het soort persoon dat ergens begin Augustus ineens haar neus omhoog steekt, even snuffelt en dan dramatisch meldt dat de herfst eraan zit te komen. Mensen reageren dan altijd een beetje verbaasd, het is midden in de zomer, en de herfst start toch pas eind september en zo van die dingen. Rationeel allemaal waar, maar voor mijn gevoel is het dus bijna herfst.

Nu even een wilde gok, ik vermoed dat ik niet de enige HSP ben die al zich al iets vroeger bewust wordt van de verandering die er in de lucht hangt? (correct me if I’m wrong). En ik vermoed ook dat ik niet de enige HSP ben die het nogal eens moeilijk durft hebben met de verandering van de seizoenen? Hoe ga je best nu best om met dat gevoel van de herfstblues?

Go with the flow

De dagen worden stilletjes korter, het weer wordt wat grilliger, de herfst is het moment waarop de natuur zich beetje bij beetje begint terug te trekken. De herfst is ook het moment waarop we ons als mens terug letterlijk en figuurlijk meer naar binnen bewegen. Tijd om te cocoonen en te reflecteren dus.

In de natuur worden periodes van veel actie altijd in balans gebracht met rust. Die balans is nodig omdat het “niet altijd zomer kan zijn”. Je kan pas dingen laten groeien als je ze eerst geplant hebt, als je ze eerst de ruimte gegeven hebt om te ontstaan. Kijken naar de seizoenen maakt dit heel tastbaar, en we vinden dit ook in meer of minder mate terug in bijvoorbeeld, het ritme van een dag, het wassen en wanen van de maan en de menstruatie cyclus.

Na een tijd van veel energie en veel doen, is het dus tijd om onze energie naar binnen toe te keren. Denk aan: gezellig binnen zitten met een theetje, dutjes doen, tijd nemen om de balans op de maken van je zomer, meer te schrijven, te lezen, te dromen…

Verstillen

De herfst en de winter zijn een natuurlijke periode voor ons om meer rust te nemen en tijd te maken voor introspectie. En hoe zalig dat ook kan klinken, nietsdoen is niet altijd makkelijk voor ons, er zijn altijd wel nieuwe dingen op de to do list of series om te kijken en mensen om te zien. We vinden niets doen (of minder doen) over het algemeen moeilijk, of toch, we vinden het moeilijk om niets te doen en ons er niet schuldig over te voelen.

Mijn belangrijkste tip om de overgang naar de herfst wat makkelijker te maken is dan ook om het idee van stilvallen toe te laten. Wees je bewust van waarom je de nood voelt om je wat meer terug te trekken en dat dit een natuurlijk proces is. Gun jezelf die tijd om op te laden zodat je van daaruit ook met nieuwe energie en nieuwe idee├źn kan komen.

Hoe kan je in deze periode wat meer rust nemen? Op welke manier kan je wat meer tijd nemen om even stil te staan bij de dingen? Misschien is dit wel het ideale moment om een avond ritueel in te bouwen waarbij je wat eerder in bed kruipt en de tijd neemt om nog even te lezen of te schrijven. Misschien vind je het leuk om eens een avond alleen thuis te zijn en de dingen te doen die jij wil doen. Of misschien is dit wel het moment om middagdutjes in te bouwen!

Shadow work

Hieronder vind je een opdracht die je kan gebruiken als reflectie moment. Je hebt pen en papier (of een journal) nodig en ongeveer een 20 minuutjes tijd om op je gemak te zitten.

Zoek een plek waar je ongestoord kan zitten, maak het jezelf comfortabel en kom dan zitten met je ogen zachtjes gesloten. Je neemt hier een moment om je bewust te worden van je omgeving, je lichaam, je ademhaling. Adem een paar keer diep in en uit en ga dan met de volgende vragen aan de slag (je antwoord kan lang of kort zijn, misschien dat sommige vragen meer oproepen dan anderen, dat is perfect oke).

  • Welk gevoel roept de herfst bij je op? Welke dingen vind je leuk aan de herfst, welke dingen niet?
  • Welke gewoontes of gedachten zijn op dit punt niet meer nuttig voor je? Wat zijn de dingen die je los wil laten op dit moment?
  • Wat is jouw favoriete manier van “niets doen”? Maak een lijstje zodat je hier de volgende weken naar terug kan kijken als je even een rustmoment nodig hebt.
  • Hoe kan je beter voor jezelf zorgen? Waar heeft je lichaam op dit moment nood aan? En je ziel?

Sluit of met een paar diepe ademhalingen en een moment van stilte!

De volgende weken komen er nog enkele posts aan met een fijne yogasequence en vanaf deze maand zal er ook iedere nieuwe en volle maan een kleine reflectie over de maan op de blog te vinden zijn, so stay tuned!

Hoe gaan jullie om met de overgang naar de herfst? Nog tips?

 

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.