Welke dag beter dan selfcare Sunday om het te hebben over ontprikkelen?! Vorige week vertelde ik over HSP en het bunny nervous system, in deze blog gaan we het hebben over wat je kan doen als je overprikkeld bent of merkt dat het wat teveel begint te worden.

Minder prikkels binnen krijgen

De eerste tip is nogal voor de hand liggend, stap 1 als je overprikkeld bent: minder prikkels binnen krijgen (no shit Sherlock).

Dit klinkt eenvoudiger dan het is, we worden de hele dag gebombardeerd met prikkels, geluiden rondom ons, visuele input van smart phones en reclame enzovoort. Ons brein houdt van afleiding en input, loves it, gaat er bewust naar op zoek.

Minder prikkels binnenkrijgen is dus iets wat je bewust moet doen en dat kan door bijvoorbeeld:

  • Een digitale detox in te lassen.

Al scrollend komen er zoveel dingen binnen die allemaal een plaats moeten krijgen, best vermoeiend en, laat ons eerlijk zijn, meestal ook niet erg verreikend.

  • Oorstopjes zijn je vrienden!

Ik heb meestal oorstopjes bij, en dan niet alleen voor op een concert maar ook voor als het gekwetter van mijn buren op de trein me wat teveel wordt of het geruis van de ventilator in de bib me stilletjes gek maakt.

  • Draag kleren en schoenen die comfortabel zijn.

Niets zo vervelend als een etiketje in je trui of een schurende schoen als je zenuwstelsel al on high alert is. Wees lief voor jezelf en zorg ervoor dat je comfortabel de deur uit gaat.

  • Snack. Snack. Snack. En drink genoeg.

Zo wordt je niet hangry of dorstig. Luister naar de signalen van je lichaam zodat je je ook in je lijf zo comfortabel mogelijk voelt.

Je parasympatische zenuwstelsel is een held

Kort door de bocht zijn er twee systemen aan het werk in je zenuwstelstel. Het sympathische zenuwstelsel, ookwel flight or fight genoemd, staat in voor activatie en dingen doen. Het parasympatishe zenuwstels, rest and digest, focust op hernieuwing, herstel en het “gewoon” zijn.

Welnu, als je overprikkeld bent is het parasympatishe zenuwstel je beste vriend en wil je dat die terug de touwtjes in handen neem en dat doe je zo:

  • Neem rust

Slapen is goed, slapen is even loslaten en je lijf de kans geven om te herstellen. Je hoofd heeft slaap nodig om dingen te verwerken dus een dutje is altijd een goed plan.

Let wel, dutjes doen betekend niet uren in bed liggen ronken. De beste dutjes duren zo’n 20 a 30 minuten, slaap je langer dan loop je de kans de hele dag groggy rond te lopen.

(Als je erg overprikkeld bent, heeft je lichaam soms langer nodig om te rusten en ben je sowieos groggy, lang geslapen of niet. Dan kan langer slapen wel een optie zijn.)

  • Ga naar buiten.

Buitenlucht en natuur zijn super goed om je op te laden en contact te maken met jezelf.

  • Quiet time

Neem tijd voor jezelf. Zonder mensen, zonder geluid, zonder gedoe. Doe dingen die je leuk vind en je helpen om te ontspannen en op te laden. Ik denk dan aan yoga, schrijven, een wandeling maken, mediteren, lezen..

  • Yoga en meditatie

Yoga en meditatie zijn ideale tools om je parasympatische zenuwstel te activeren. Dat hoeft ook niet ingewikkeld of lang te zijn. Zet je even in een comfortabele positie en volg hier een paar minuutjes je ademhaling, of kom even met je benen tegen de muur liggen (mijn favoriete yogahouding!).

Volgend jaar gaan we in de shala regelmatig een selfcare Sunday inlassen: iedere maand werken we rond een bepaald thema en experimenteren we met zelfzorg technieken en tools uit de yogawereld en psychologie. Meer info volgt snel!

Liefs en een hele fijne zondag!

Maxime

One thought on “ Selfcare Sunday: ontprikkelen ”

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.