Vorige week moest ik het een paar dagen rustig aan doen, een combinatie van pijn, een druk schema en de herfst zorgde ervoor dat het vat ineens af was. Overprikkeld.

“Alweer” denk ik er dan altijd bij, maar eigenlijk valt dat goed mee tegenwoordig en weet ik steeds beter hoe ik moet omgaan met HSP.

Overprikkeld?

Nu snap ik wat dat is, overprikkeld zijn, hoe dat voelt, hoe ik het kan voelen aankomen en waar het vandaan komt. Al een heel verschil met een paar jaar geleden toen ik gewoon ineens moe, chagrijnig, droef, nee boos, nee toch droef was. Het was een hele opluchting toen de beschrijving van HSP ineens heel veel belletjes deed rinkelen.

Het is een beetje zoals hangry zijn, maar dan omdat je ontzettend moe bent in plaats van dat je honger hebt. Heel gezellig voor jezelf en andere mensen dus.. Op zo’n momenten is het makkelijk om te denken dat je moeilijk bent of zwak en dat je wat beter je best moet doen want de andere mensen kunnen dit toch wel aan.

Prikkels voor dummies

Nee dus, niet iedereen reageert op dezelfde manier op dingen en niet alles komt bij iedereen even hard binnen.

Even kort door de bocht: ons zenuwstelsel is gemaakt om prikkels van buitenaf op te vangen en er iets mee te doen. Bij iedereen is dat systeem een beetje anders ingesteld maar over het algemeen hebben we een goede filter die ervoor zorgt dat we onderscheid kunnen maken tussen belangrijke dingen en ruis.

Je kan het je een beetje voorstellen alsof je aan het praten bent met iemand, in een super drukke ruimte met allemaal babbelende mensen. Iets in je systeem zorgt er dan voor dat je kan focussen op wat je gesprekspartner zegt en dat je al het ruis rondom je (die dame die aan het praten is over de glitternagelak van haar chihuahua, die meneer die ontzettend ambetant aan het ademen is, de radio op de achtergrond etc) wel ergens registreert maar het niet actief opmerkt.

Even for the record, ik ben daar heel slecht in, met iemand praten terwijl er vanalles rondom aan het gebeuren is. Dat gaat oké als ik goed geslapen heb en heel hard focus maar op andere momenten voelt het alsof er honderden mensen tegelijk tegen me aan het babbelen zijn.

omgaan met HSP en prikkels Luna Yoga Leuven

Enter the bunny nervous system

Dat zit zo, bij mensen met HSP komen prikkels harder binnen, subtiele dingen worden beter opgemerkt, de filter werkt net iets anders en dat heeft voor- en nadelen. Hierover zijn al super veel goede dingen geschreven (hieronder een korte lijst*) dus daar ga ik het niet over hebben. Waar ik het wel over wil hebben, is wat me geholpen heeft om een beetje gracieuzer met de hele prikkel situatie om te gaan.

Ik heb namelijk besloten mijn zenuwstelsel te zien als een konijntje.

Het beestje kan er niets aan doen maar bij het minste geluidje of de minste beweging schiet het volledig in de stress.

Net als ik.

Arm konijntje.

Zorgen voor je konijn

Dus nu doe ik mijn best om goed te zorgen voor dat konijntje, dingen te doen die hem niet bang maken en niet boos te worden als hij panikeert om iets kleins. (Ik weet niet goed waarom maar mijn konijn is een man).

In de volgende post wat tips om uit te proberen als je overprikkeld bent, maar dit is alvast mijn goede raad als je zelf merkt dat dingen wat harder binnenkomen:

Meet je niet met iemand anders en wat die wel kan of wil doen. Jij weet het best waar je grenzen liggen en je bent super sterk als je ze ook nog een duidelijk kan stellen. En weet je het even niet goed, vraag dan eens aan je konijn hoe het zich voelt.

liefs en groetjes aan je konijn,

Maxime!


Aan de slag

  • luna yoga blog ontprikkelen
  • luna yoga blog yoga ontspanning

Meer weten over HSP?*

  • Leven zonder filter, Fleur van Groningen
  • The Highly Sensitive Person, Elain Aron
  • Hoogsensitief, Elke van Hoof

En mocht je jezelf herkenning in deze blog of je afvragen of je misschien ook hoogsensitief bent, hier is een goede test om mee te starten!

 

5 thoughts on “ De prikkel situatie ”

  1. Hoi van HSP naar HSP! Ik dacht het boek van Elke Van Hoof te bestellen, maar zag dat het een soort van studieboek is. Heb jij het gelezen? Is het leesbaar? De twee andere heb ik al verslonden. Niettemin, still struggling the HSP life. 🙁 Bedankt voor je blogposts en graag tot in een van je lessen! Ruth

    1. Heee Ruth!! Ik heb dat hier eerder als naslag werk liggen maar eerlijk gezegd nog niet in gelezen, ze heeft nu wel een nieuw boekje uit ‘hoogsensitiviteit’ en dat lijkt me vlotter (het staat om Mn kerstlijstje dus zal je laten weten hoe het bevalt). And hang in there, tis niet altijd makkelijk!! Hopelijk tot snel eens in het echt 🙂

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.